Bed Bath & Beyond – A történet folytatódik


2019.10.11.

A hányattatott sorsú vállalat története tovább folytatódott és 2019. október eleje óta
felgyorsultak a vele kapcsolatos események!

Negyedéves jelentésében megverte az elemzői várakozásokat az egy részvényre jutó
nyereség terén és új vezérigazgatója lett a cégnek Mark Tritton személyében, aki eddig a
Target corporation vezérigazgató helyettese volt, korábban pedig dolgozott a Nike-nál,
Timberlandnál és a Nordstormnál is!

A következőkben vázlatpontokba szedve sorra vesszük a legfontosabb tudnivalókat a Bed
Bath & Beyond múltját illetően, és azt, mi változott két nappal ezelőtt!

A vállalat múltja:

  • Warren Eisenberg és Leonard Feinstein 1971-ben megalapította a céget egyetlenüzlettel, mely New Jersey-ben operált. Ekkor még bed n’ bath néven működött.Jelenlegi nevét 1987 óta viseli.
  •  2000-ben még „csak” 241 üzletük volt, 2018-ra ez a szám 1552-re nőtt!
  • 1992-es tőzsdei bevezetését követően rendületlenül hagyta maga mögöttversenytársait
  • A vállalat számos újítást vezetett be az iparágban, ilyen volt például, hogy nem központilag döntötték el, hogy pontosan mi kerüljön a boltok polcaira, hanem az adott üzlet vezetője rendelhette be a termékeket, ezzel a helyi igényekre koncentrálva!
  • A vezetőség híres volt arról, hogy kiemelt figyelmet fektettek a költségek minimalizálására! Minden dollárnak meg volt a helye!
  • Vásárlói szempontból kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy minden terméket, amit a vásárlók visszavittek, azt kicserélték, továbbá a kuponoknak valóságos hagyományt teremtettek.
  • A társaság a tőzsdére lépése óta rendkívül sikeres pályát futott be a részvényárfolyam, mely 1.13 dollárról, a mindenkori csúcsán 2014-ben 80.82 dolláron is járt.
  • Úgynevezett „kategória gyilkossá” vált a cég, mivel több piaci szegmensben is versenybe indult. Olyan konkurensek bánták a BBBY térhódítását, mint a Home Depot, Lowe’s, Petco és Petmart, továbbá a BestBuy is.
  • Nagyon hasonló üzleti modellel rendelkezett a Linens ’n Things, ám a 2008-as pénzügyi válságot nem élte túl. Ez kifejezetten jót tett a Bed Bath & Beyond-nak, és ezzel egy új fejezet kezdődött.
  • Sokan azonban ezt az időszakot tekintik a hanyatlás kezdetének, ugyanis az ebben az időszakban folytatott stratégia vezetett a jelenlegi helyzethez.
  • A vállalat árbevétele 2009-2018 között 7.2 milliárd dollárról 12 milliárd dollárra emelkedett. Mindeközben 2012-től kezdődően a „same store sales” csökkenésnek indult a boltokban. Ez az adat az egy évnél régebb óta létező üzletek árbevételét jelenti. Ez a mutató azért fontos, mert az új üzletek nyitásából származó árbevétel- növekedést korrigálja és a már létező üzletek teljesítményét értékeli. Ennek a mutatónak a csökkenése aggasztotta leginkább az elemzőket.
  • 2013 és 2018 között folyamatosan esett a társaság profitja, míg 2019-re veszteséggé alakult.
  • Ezek a folyamatok vezettek oda, hogy 80 dollárról nagyjából 10 dollár köré esett az árfolyam, 7.4 dolláros lokális minimummal.

Több irányból is vérzik jelenleg a vállalat:

  • Az online és offline értékesítések is nagyon gyengék. Nem csak az értékesítés, hanem maga a használt koncepciók is elavultak.
  • A cég árbevétele évről-évre nőtt, ám 2019. március 29-ével bezárólag az idei évben 137 millió dolláros veszteséget jelentett, ezzel először termelt veszteséget 1992-es tőzsdei bevezetése óta!
  • A Linens ’n Things bukása után a vezetés elkényelmesedett és nem szentelt kellő figyelmet az új online vállalatoknak, mint a Waywair és az Amazon.
  • A költségek minimalizálására épülő stratégia lehetetlenné tette, hogy fenntartsák a technológiai szférában zajló versenyt. Ez kifejezetten az online felületen ütközött ki. Az Amazon például sokkal hatékonyabban, átláthatóbban és kevesebb kattintással juttatja el a vásárlókat a tényleges ügylet megkötéséig.
  • Ezen túl a boltokban is nagy a káosz. Igazán egyszerű termékekből óriási a választék, továbbá rendkívül zsúfolt és átláthatatlan a rendszere. Ezek a termékek ráadásul bárhol máshol is megszerezhetők (pl: Amazon). Sok vásárló csak azért jár a BBBY boltjaiba, hogy megnézze élőben a terméket és egy kattintással megrendelje a legolcsóbb helyről online!
  • A korábban jó stratégiának tűnő kuponok is folyamatosan csökkentik a társaság marzsait, ám ezektől nehéz megválni, mivel a visszajáró fogyasztók legnagyobb része hozzászokott ezekhez a kedvezményekhez és ha megszüntetnék, valószínűleg a jelenlegi fogyasztók száma drasztikusan csökkenne!
  • A tradíciók ellenére a költségek elképesztő szinten emelkedtek! 2011 óta közel 60%-ot emelkedtek az általános kiadások! Az árbevételhez mérten arányaiban is nőttek a költségek, nagyjából 25%-ról 30%-ra.
  • Az igazgatótanács sok kritikát kapott, hogy nincs naprakész szakmai tudásuk a kellő változtatások meghozatalához, az iparágban lezajlott drasztikus változások ellenére. Többen 15 éve tagjai a tanácsnak, ami egyáltalán nem jellemző egyik konkurensre sem.
  • Több korrupciós botrány is napvilágot látott, emellett a cég vezetői jóval a piaci átlag feletti fizetést kaptak azokban az időkben is, amikor a cég kimondottan rosszul teljesített!
  • Szükségtelen akvizíciókból se volt hiány! Közel 10 céget vásároltak fel 2002 óta. 2007- ben például összesen 86 millió dollárt fizettek a buybuyBABY nevű cégért, melyet az egyik alapító, Feinstein fiai alapítottak.

Megérkezett a fordulat?

  • A 2019. március 29-én közzétett adatok alapján 137 millió dolláros veszteséget jelentett a cég. Először lett veszteséges tőzsdére vonulása óta.
  • Ekkor lépett színre egy aktivista befektetőkből álló csoport (Legion Partners, Macellum Capital Management, Ancora Advisors), akik 5% részesedést szereztek a vállalatból, melynek következményeként távozott a korábbi vezérigazgató és mindkét alapító lemondott tisztségéről.
  • Az igazgatótanács jelentős részét is lecserélték.
  • 2003 óta 800%-kal teljesítette alul a részvény hozama a versenytársakét.
  • Az aktivista befektetők rendezni szeretnék a fölöslegesen felvásárolt cégek helyzetét, a vásárlást is egyszerűbb módon szeretnék kivitelezni és az online értékesítésre fektetni a hangsúlyt! Az aktivista befektetőknek meggyőződése, hogy pár igen egyszerű változtatással könnyen talpra tudják állítani a vállalatot.

Milyen intézkedéseket tesznek ennek érdekében?

  • A társaság ellátási láncának egyszerűsítése, tehát, hogy hány szereplőtől, kiktől és milyen áron szeri be az értékesíteni kívánt termékeket. A cél a kevesebb szereplő és az alacsonyabb árak. Rengeteg termékét szerzi be a cég az USA-ban operáló közvetítőktől és nem egyenesen a termelő cégektől!
  • A boltokban tapasztalható vásárlási élmény növelése is rendkívül fontos! Például kávézó, ahol a boltban kapható kávéfőzővel készül a kávé.
  • 7%-os leépítésbe kezdtek és kiiktatták az Operációs Igazgató munkakört a költségek minimalizálása érdekében.

További problémák:

  • Private Equity cégek is érdeklődtek a cég iránt már hosszú évek óta, megállapodás azonban nem született. Ez számos kérdést vethet fel!
  • A legalapvetőbb probléma, hogy a legtöbb eladni kívánt terméke könnyedén beszerezhető online az Amazonról, vagy más vállalatoktól.
  • Úgynevezett „Direct to Consumer” cégek jelentek meg a piacon, akik saját gyártású termékeiket közvetlenül értékesítik vásárlóiknak különböző online platformok bevonásával. Ezek a cégek még kicsik, de nagyon hatékonyak az online marketingben, rengeteg forráshoz jutnak és gyorsan növekednek. A sok kis vállalat már most is problémát jelenthet a BBBY-ra, ha együttesen tekintünk rájuk.
  • Nem szabad elfelejteni, hogy a kereskedelmi háború negatív kimenetele további fejtörést okozhat a vállalatnak. Ellentétes esetben ez egy pozitív kockázat is lehet!

Negyedéves jelentés és Új vezérigazgató:

  • 2019. október 2-án jelentette be második negyedéves eredményeit a vállalat.
  • 34 centes részvényenkénti eredményt ért el, az elemzői konszenzust (28 cent) ezzel megverve.
  • Az árbevétel 2.72 milliárd dollár lett, az elemzői várakozások pedig 2.752 milliárd dollárra mutattak.
  • A „same-store sales” megint a vártál rosszabb eredményt hozott: -6.7% lett a -5.44% várakozás ellenére.
  • 60 üzletet bezárnak 2019 végéig, ebből 40 db üzlet Bed Bath & Beyond, a többi egyéb, megvásárolt üzlet.
  • Az éves EPS-t 2.11 dollárról 2.20 dollárra emelték.
  • A nem fő tevékenységhez kapcsolódó ingatlanokat és egyéb eszközöket értékesíteni kívánja a cég, ezek közé tartozik a korábban említett buybuyBABY is. Ezek összértékén nagyjából 1.7 milliárd dollárra becsülik.
  • 2019. október 9-én az amerikai piaczárást követően jelentette be a vállalat, hogy Mark Tritton lesz az új vezérigazgatója a cégnek. Márk Tritton személye, egy igazán pozitív hír volt, a részvények árfolyama az ezt követő napon több, mint 20%-os pluszban volt. Tritton munkássága a Targetnél nagyon bíztató a cég jövőjét illetően.
  • A Yahoo Finance 13.17 dollárra teszi az egy éves célárát a cégnek.

Technikai kép:

forrás: Yahoo Finance

  • A hosszú ideje tartó lefelé tartó trendet megtörte az árfolyam szeptemberben. a 21 és 50 napos mozgóátlagokon megpihent, majd átvitte a lefelé tartó ellenállást és vissza is tesztelte.
  • Két napja túlvett állapotban van a részvény, a 3-as szórású Bollinger Bands-en is kívül tartózkodik, illetve az RSI is a 70-es érték fölött van.
  • Jelenleg a 12.9 dollárnál elhelyezkedő 200 napos mozgóátlag szolgálhat ellenállásként! Nagy kérdés, hogy képes lesz-e átvinni ezt az ellenállást.
  • Kiemelendő, hogy a jelenlegi éppen pozitív piaci és kereskedelmi háborús hangulat és a vállalattal kapcsolatos pozitív hírek nyomás alá helyezhetik a vállalat bukására fogadó befektetőket. A Bed Bath & Beyond piacon forgó részvényeinek több mint 50%-a shortolva van.
  • Ne hagyjuk figyelmen kívül azt sem, hogy a folyamatok gyorsan meg tudnak fordulni és hosszú út áll még a cég előtt a sikerig!

források: CNBC, Yahoo Finance


Tájékoztatás

A fenti cikk sem önállóan, sem egyes részleteiben nem tekinthető pénzügyi eszköz megvásárlására, jegyzésére, eladására, kölcsönzésére, vagy tartására vonatkozó befektetési tanácsadásnak, illetve szerződéskötésre, vagy kötelezettségvállalásra történő rábírásnak, ajánlanak, vagy ajánlati felhívásnak. A cikknek nem célja befektetési döntéshozatali szándék megalapozása, kialakítása, illetve a befektetési döntéshozatal.

A publikációban szereplő információk csak tájékoztató jellegűek, amelyektől a jövőben ténylegesen bekövetkező események lényeges mértékben eltérhetnek. A múltbeli teljesítményből nem lehetséges a jövőbeni hozamra, illetve teljesítményre vonatkozó megbízható következtetéseket levonni. A dokumentumban szereplő adatok és információk felhasználása az Ön felelősségére történik, a Random Capital Zrt. azok felhasználásából keletkező esetleges károkért nem vállal felelősséget.

A dokumentumban megjelenő vélemények előzetes értesítés nélküli megváltoztatásának jogát fenntartjuk.

A Random Capital Zrt. nem garantálja a dokumentumban található információk pontosságát, hitelességét és teljességét, ugyanis a cikk alapjául szolgáló adatok, információk különböző forrásból származnak, s azok frissítése nem tartozik a Random Capital Zrt. feladatkörei közé.

A cikkben szereplő pénzügyi eszközök nem feltétlenül felelnek meg egyes befektetők befektetési céljainak, pénzügyi lehetőségeinek, illetve kockázattűrő-képességének. A jelen dokumentumban foglalt tájékoztató információk nem helyettesítik a pénzügyi eszközökhöz kapcsolódó, kibocsátó(k) által kiadott hivatalos tájékoztatókat, kezelési szabályzatokat, hirdetményeket, ill. a befektetési ügyleteket bemutató ismertetőket, ezért a megalapozott befektetési döntés meghozatalához kiemelten fontos ezek áttanulmányozása, értelmezése. Hangsúlyozandó, hogy mielőtt bármilyen befektetési instrumentumban pozíciót vállal, feltétlenül győződjön meg, hogy megértette-e a piac működését és kockázatát, s az teljes mértékben megfelel saját befektetési céljainak és elvárásainak, kockázatvállaló képességének, ügyleti, ill. pénzügyi eszközökre vonatkozó ismereteinek.

A cikkeket készítő szakemberek díjazása semmilyen formában, sem közvetlenül, sem közvetetten nem függ cikkek témájától és tartalmától. A fenti publikáció nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült, és nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését megelőző kereskedésre vonatkozó tiltás.

Bed Bath & Beyond – A történet folytatódik

TOVÁBBI CIKKEINK


Sikeres IPO után emelkedik a Pinterest

2019. április 18-án debütált a New York-i tőzsdéna Pinterest.

2019.04.25.

Lyft IPO

Megkezdődött a Lyft értékpapírjainak kereskedése a Nasdaqon.

2019.04.02.

Nagyot mentek a kínai részvények az idén

A 2018-as évben közel 30%-ot esett azoknak a kínai részvényeknek az árfolyama, melyek listázva vannak valamelyik amerikai tőzsdén. 2019-ben viszont közel 40%-ot emelkedtek ezek a részvények márciusig végéig.

2019.04.05.

Összeolvadhat a Deutsche Bank és a Commerzbank

Március 17-én, vasárnap hivatalosan is bejelentésre került, a korábban már napvilágot látott híresztelés, miszerint a Deutschebank és a Commerzbank tárgyalnak az összeolvadásról.

2019.03.19.